Strona Główna  |  Inteligentne domy  |  Kino5D  |  Symulatory    

 

 


 

 

Kino 5D

Kino mobilne 5D
Czym jest Kino5D
Przegląd technologii
Oprogramowanie Tesseract 5D
Projekcje na ekranach giętych

 

 

Kino 5D
ZREALIZOWANE INWESTYCJE

01 Kino4D

 

2004 Pierwsze mobilne Kino4D w Polsce

Kino wyposażone w 20 miejsc. Moduły dwu-miejscowe. Każdy moduł poruszany na dwóch siłownikach pneumatycznych. Efekty: powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg.

02 Kino4D

 

2005 Drugie mobilne Kino4D w Polsce

Kino wyposażone w 20 miejsc. Moduły dwu-miejscowe. Każdy moduł poruszany na czterech siłownikach pneumatycznych. Efekty: powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg.

03 Kino5D Odessa

 

2008 Kino5D Odessa

Kino wyposażone w 36 miejsc. 6 rzędów po 6 miejsc. Każdy rząd poruszany na czterech siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg.
Pierwsze kino w którym zainstalowaliśmy dystrybucję zapachów i użyliśmy oznaczenia "Cinema5D"

04 Kino5D Międzyzdroje

 

2008 Kino5D Extreme Międzyzdroje, Dom Kultury

Kino wyposażone w 14 miejsc. Dwa rzędy po 7 miejsc. Każdy rząd poruszany na czterech siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg.

05 Kino5D Warszawa

 

2005 Kino5D Extreme Warszawa, Centrum Handlowe Fort Wola

Kino wyposażone w 28 miejsc. Cztery rzędy po 7 miejsc. Każdy rząd poruszany na czterech siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.
Główną atrakcją kina był wystrzał kuli prawdziwego ognia podczas seansu.

06 Kino5D Poznań

 

2009 Kino5D Extreme Poznań, Galeria Green Point

Kino wyposażone w 24 miejsca. Cztery rzędy po 6 miejsc. Każdy rząd poruszany na czterech siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

07 Kino5D DinoZatorland

 

2009 Kino5D Extreme Zator, Park dinozaurów "DinoZatorland"

Kino wyposażone w 30 miejsc. 6 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

08 Kino5D Wrocław

 

2010 Kino5D Extreme Wrocław, Galeria Magnolia

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

09 Kino5D Gdańsk

 

2010 Kino5D Extreme Gdańsk, Galeria Przymorze

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

10 Kino5D Płock

 

2010 Kino5D Extreme Płock, Galeria Mazovia

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

11 Kino5D Bielsko-Białą

 

2011 Kino5D Extreme, Centrum Handlowe Tesco

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

12 Kino5D Szczecin

 

2011 Kino5D Extreme Szczecin, Centrum Handlowe Turzyn

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

13 Kino5D Nowy Sącz

 

2011 Kino5D Extreme Nowy Sącz, Galeria Gołąbkowice

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

14 Kino5D Poznań

 

2011 Kino5D Extreme Poznań, Centrum Handlowe Kupiec Poznański

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

15 Kino5D Malbork

 

2011 Kino5D Extrene Malbork, Park rozrywki Dino-Malbork

Kino wyposażone w 25 miejsc. 5 rzędów po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg, podmuchy gorącego powietrza.

16 Cinetrix Sieradz

 

2013 Cinetrix Kino6D Sieradz, Skwer handlowy DEKADA

Kino wyposażone w 18 miejsc. 3 rzędy po 6 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice, śnieg.

17 Kino6D Universum

 

2012 Kino6D Universum Konin, Centrum Rozrywki Kropka

Kino wyposażone w 15 miejsc. 3 rzędy po 5 miejsc. Wszystkie rzędy zamontowane na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice.

18 Kino6D Nieciecza

 

2013 Kino6D Nieciecza, Budynek biurowy firmy BrukBet

Kino pełnometrażowe. Sala projekcyjna wyposażona w 120 zwykłych foteli kinowych i 2 rzędy foteli w technologii XD. Fotele poruszane na siłownikach pneumatycznych.
Na sali zamontowano: 8 wytwornic wiatru, 6 wytwornic błyskawic, wytwornice dymu i baniek.

19 Cinetrix Skierniewice

 

2014  Cinetrix Skierniewice, Skwer handlowy DEKADA

Kino zbudowane na dwóch platformach poruszanych na siłownikach hydraulicznych, łącznie 18 miejsc. Platformy o 6-ściu stopniach swobody (6DOF).
Efekty: wiatr, deszcz, bańki, dym.

20 Kino6D Rzeszów

 

2015 Kino6D Rzeszów, Galeria Millenium Hall

Kino na 8 miejsc. 2 moduły po 4 miejsca. Każdy moduł poruszany na dwóch siłownikach elektrycznych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice.

21 Cinetrix Warszawa

 

2015  Cinetrix Warszawa, Centrum Handlowe Fort Wola

Kino na 16 miejsc. 4 moduły po 4 miejsca. Każdy moduł poruszany na dwóch siłownikach elektrycznych.
Efekty: wibracje foteli, powietrze na twarz, woda na twarz, łaskotanie nóg, dystrybucja zapachów, wiatr, bańki, dym, błyskawice.

22 Cinetrix Mielno

 

2015 Cinetrix Mielno

Kino sezonowe, zbudowane w oparciu o platformy 6DOF.

23 Kino6D Ostrovia

 

2016 Kino6D Ostrów Wielkopolski, Galeria Ostrovia

Kino na 12 miejsc. 3 moduły po 4 miejsca. Każdy moduł poruszany na dwóch siłownikach elektrycznych.
Efekty: wibracje foteli, wiatr, bańki, dym, błyskawice, deszcz.

Kino Mobilne 5D
ZREALIZOWANE INWESTYCJE

01 Odlotowa Kapsuła 5D

 

2013 Kapsuła 5D

Projekt Regionalnej Organizacji Turystycznej województwa świętokrzyskiego, finansowany ze środków unijnych. Mobilna kapsuła ze wszystkimi elementami kina "5D" i projekcją z wykorzystaniem telewizora 3D, służąca promocji regionu. Kapsuła ma charakter reklamowy. Jeździ na wszystkie targi związane z turystyką, zarówno w Polsce jak i za granicą. W kapsule po raz pierwszy zastosowaliśmy siłowniki elektryczne. Fotele pracują z modulowaną prędkością, dzięki czemu możliwa jest ich synchronizacja z bardzo wolno zmieniającymi się scenami. Ze względu na charakter kapsuły i wyświetlane w niej filmy, zastosowaliśmy tam wcześniej nie używaną technikę animacji "5D", nazwaną "okiem kamery". Przy scenach pokazujących zmieniające się krajobrazy, efekt synchronizacji ruchu foteli uzyskaliśmy przez podążanie widza za ruchem kamery.

https://www.youtube.com/watch?v=JvQBr_FkpRc

02 Kino w Autobusie

 

2016 Kino w Autobusie

Kino wyposażone w 6 foteli na siłownikach elektrycznych, w autobusie.
Więcej informacji na stronie producenta: http://busconvert.co.uk/

https://www.youtube.com/watch?v=iJlk1t1hdko

03 Cinema 7D

 

2016 Cinema7D

Kina wykonane przez firmę "MobilneAtrakcje" w oparciu o platformy hydrauliczne. Firma MicroAutomatic dostarczyła VideoServer i szafę zasilająco-sterowniczą.
Więcej informacji na stronie producenta: http://www.mobilneatrakcje.pl/

04 Kinomaniak7D

05 Kontener

2016 Kinomaniak7D

2009 Kontener

Kino mobilne wyposażone w 8 miejsc na siłownikach pneumatycznych.
Firma MicroAutomatic dostarczyła VideoServer i szafę zasilająco-sterowniczą.
Więcej informacji na stronie producenta: http://www.kinomaniak7d.pl/

Pierwsze mobilne kino do którego dostarczyliśmy elektronikę. Wykonane w 2009 roku, wyposażone w 15 foteli zamontowanych na platformie poruszanej na siłownikach miechowych.

06 Kino5D Ustka

07 Kino6D Jastarnia

2015 Kino5D Ustka

2017 Kino5D Jastarnia

Kino wyposażone w 8 na platformie. Siłowniki elektryczne. Kino w rozsuwanej przyczepie.

Ostatnie kino wykonane w kontenerze. w wakacje 2017 można było oglądać w Jastarni

Czym jest kino 5D ?

Kino "5D" to kino, w którym widz odbiera film wszystkimi zmysłami. Kino które w jak najbardziej realistyczny sposób wprowadza widza w akcję filmu.
Nasze prace nad kinami "5D" rozpoczęły się w 2003 roku, kiedy to po raz pierwszy w Polsce, stworzyliśmy prototypy wytwornic efektów i opracowaliśmy pierwsze scenariusze "5D" do filmów.

Wyposażyliśmy w technologię "5D", trzydzieści jeden sal kinowych. Prowadziliśmy badania nad wpływem efektów "5D" na doznania widza, zarówno w rozrywce jak i w edukacji. Pracowaliśmy nad stworzeniem nowoczesnych maszyn uczących, wykorzystujących całą dostępną technikę do jeszcze skuteczniejszego przekazywania wiedzy. Uważamy że przyszłość kina to "5D", kwestią czasu jest pojawienie się telewizji w tej technologii. Wiadomo z obserwacji kin, że decydującym o sukcesie przekazu filmowych treści, jest siła doznań na widza. Technologia "5D" jest niczym innym jak potęgowaniem tych doznań, a tym samym silnym oddziaływaniem na psychikę. Zarówno w rozrywce jak i w edukacji jest to najważniejszy czynnik gwarantujący świetną zabawę, lub skuteczne przyswajanie wiedzy. Najlepszą formą edukacji jest połączenie jej z rozrywką, co bezdyskusyjnie oferują kina wyposażone w technologię "5D".

Dlaczego używa się nazewnictwa "4D", "5D", "6D"... ???
Technologia "5D" oparta jest o rozwinięcie systemu projekcji powyżej "3D". Pierwsze kina "4D" wyposażone były w ruchome fotele i podstawowe efekty dotykowe: łaskotanie nóg, podmuchy powietrza, krople wody na twarz. Można przyjąć że trójwymiarowa projekcja w połączeniu z bodźcami ruchowo-dotykowymi podnosiła wymiar kina do "4D", oddziałując na kolejny zmysł, poza trójwymiarowym obrazem.
W miarę rozwoju techniki powstają kolejne możliwości. Podniesienie wymiaru kina do "5D" sugeruje oddziaływanie na kolejny zmysł, w tym wypadku zmysł powonienia. Jest to dość skomplikowany i rozbudowany dystrybutor efektów, co wynika z konieczności bardzo szybkiego dotarcia i oddziaływania na tenże zmysł. Wśród producentów wyróżnia się dwa rozwiązania, dystrybucję zapachów z wytwornic pod-ekranowych i naściennych albo bezpośrednio z zagłówków foteli. Pierwsze rozwiązanie, poza prostotą wykonania, ma zasadniczą wadę, czas dotarcia do wszystkich widzów jest bardzo długi (w związku z dużą kubaturą sali). Jest również nie-jednoczesny, nie do wszystkich dociera w tej samej chwili. Dyskwalifikuje to system w dużych salach, gdzie konieczna jest wyczuwalność efektu dla wszystkich widzów równocześnie. Wady tej, pozbawiony jest opracowany przez nas i doskonalony na przestrzeni kilku lat, system dystrybucji zapachów z zagłówków foteli. Czas odczuwania efektu jest praktycznie natychmiastowy i równoczesny dla wszystkich widzów. Daje to możliwość użycia efektu już przy scenach filmowych trwających poniżej pięciu sekund.

Zgodnie z tym tokiem rozumowania, należałoby przyjąć możliwość podniesienia ilości wymiarów do "6D", przez wprowadzenie efektu mogącego oddziaływać na kolejny zmysł widza, a każde "D" powiązywać ze zmysłem odbierania rzeczywistości. Możliwym jest, z technicznego punktu widzenia, zbudowanie wytwornicy zmiany temperatury. Jest to kłopotliwe ze względu na konieczność szybkiej wymiany powietrza w pomieszczeniach o dużej kubaturze, nie jest jednak niemożliwe do wykonania. W niektórych salach wyposażanych w naszą technologie stosowane były wytwornice gorącego powietrza lub wybuchu ognia (wytwarzające natychmiastowy wzrost temperatury na sali kinowej).

Dalsze podnoszenie wymiaru "D" w przyjętej klasyfikacji, nie znajduje zastosowania przy aktualnie znanych, możliwych do zastosowania technologiach, i pozostaje jedynie swobodnym nazewnictwem oferowanych efektów na salach projekcyjnych. Dopiero gdy możliwe stanie się oddziaływanie na kolejny zmysł (np. smaku), sensowne będzie podniesienie nazwy wymiaru projekcji" o kolejne "D" np. "Kino 7D".

Czy możliwe będzie dalsze podnoszenie "wymiaru systemu projekcji"?

Zgodnie z http://www.wikipedia.pl do dyspozycji mamy:

  • Wzrok - związany z okiem: powiązuję go z projekcją "3D".

  • Słuch - związany z uchem, ze względu na przyjętą klasyfikację, wprowadzającą czwarte "D" jako rozwinięcie projekcji stereoskopowej 3D, powiązuję go jako nierozłączny z odbiorem obrazu i dźwięku i pozostawiam w wymiarze "3D".

  • Dotyk - bodźce czuciowe: łaskotanie nóg, podmuchy powietrza, ruch, podnoszące system projekcji do "4D".
    Zmysł równowagi - związany z błędnikiem w uchu i powiązany z ruchomymi fotelami, pozostaje rozwinięciem projekcji do "4D".

  • Propriocepcja - zmysł ułożenia części ciała względem siebie oraz napięcia mięśniowego: nadal powiązany z fotelem, z którym widz jest związany w czasie projekcji. Pozostaje w wymiarze "4D".

  • Węch - związany z nosem, rejestruje cząsteczki chemiczne, rozpoznawany przez setki różnych receptorów. Podnosi wymiar projekcji do "5D" dzięki oddziaływaniu na kolejny zmysł, odmienny od poprzednio używanych wytwornic efektowych.

  • Zmysł temperatury - odczucie zimna i ciepła: przy aktualnie znanych technologiach, możliwy do wykorzystania na salach projekcyjnych.

  • Nocycepcja - zmysł bólu: efekt jak najbardziej możliwy do zrealizowania, aczkolwiek pozostający pod znakiem zapytania, jeśli chodzi o atrakcyjność tego typu doznań dla większości ludzi.

  • Smak - związany z językiem i jamą ustną. Możliwy do zastosowania, ale bardzo kłopotliwy z technicznego punktu widzenia.

Krótkie zestawienia porządkujące nazewnictwo w branży "XD" czyli jakich efektów możemy się spodziewać wchodząc na taką salę:

3D 4D 5D 6D 7D 8D

PROJEKCJA OBRAZU 3D
DŹWIĘK 5.1, 7.1

PROJEKCJA OBRAZU 3D
DŹWIĘK 5.1, 7.1
RUCHOME FOTELE

  • POWIETRZE NA TWARZ
  • KROPLE WODY NA TWARZ
  • ŁASKOTANIE NÓG
  • WIBRACJE
  • WIATR DESZCZ
  • BAŃKI, DYM ŚNIEG

PROJEKCJA OBRAZU 3D
DŹWIĘK 5.1, 7.1
RUCHOME FOTELE

  • POWIETRZE NA TWARZ
  • KROPLE WODY NA TWARZ
  • ŁASKOTANIE NÓG
  • WIBRACJE
  • WIATR, DESZCZ
  • BAŃKI, DYM ŚNIEG
  • DYSTRYBUCJA ZAPACHÓW

PROJEKCJA OBRAZU 3D
DŹWIĘK 5.1, 7.1
RUCHOME FOTELE

  • POWIETRZE NA TWARZ
  • KROPLE WODY NA TWARZ
  • ŁASKOTANIE NÓG
  • WIBRACJE
  • WIATR, DESZCZ
  • BAŃKI, DYM, ŚNIEG
  • DYSTRYBUCJA ZAPACHÓW
  • MODULACJA TEMPERATURY LUB WYBUCH OGNIA

PROJEKCJA OBRAZU 3D
DŹWIĘK 5.1, 7.1
RUCHOME FOTELE

  • POWIETRZE NA TWARZ
  • KROPLE WODY NA TWARZ
  • ŁASKOTANIE NÓG
  • WIBRACJE
  • WIATR, DESZCZ
  • BAŃKI, DYM, ŚNIEG
  • DYSTRYBUCJA ZAPACHÓW
  • MODULACJA TEMPERATURY LUB WYBUCH OGNIA
  • SMAK (aktualnie nie używany ze względu na kłopotliwą dystrybucję do poszczególnych widzów)

PROJEKCJA OBRAZU 3D
DŹWIĘK 5.1, 7.1
RUCHOME FOTELE

  • POWIETRZE NA TWARZ
  • KROPLE WODY NA TWARZ
  • ŁASKOTANIE NÓG
  • WIBRACJE
  • WIATR, DESZCZ
  • BAŃKI, DYM, ŚNIEG
  • DYSTRYBUCJA ZAPACHÓW
  • MODULACJA TEMPERATURY LUB WYBUCH OGNIA
  • SMAK (aktualnie nie używany ze względu na kłopotliwe wytwornice)
  • NOCYCEPCJA - jak najbardziej możliwa do zrealizowania, jednak pozostająca pod znakiem zapytania jeśli chodzi o atrakcyjność dla większości ludzi

Powyższą specyfikację i tabelę nazewnictwa przytaczam, ze względu na bardzo często zadawane mi pytania, zwłaszcza ze strony prasy, na temat usystematyzowania nazewnictwa w branży kin "XD". Uważam że jest to jedyny sensowny sposób stopniowania ilości "D" a tym samym siły doznań w kinach, z branży nowoczesnej rozrywki i edukacji.

Kino 5D
PRZEGLĄD TECHNOLOGII

"Kino 4D to kino w którym widz odbiera film wszystkimi zmysłami." Pierwszy raz użyłem tego zdania w 2004 roku, na stronie internetowej poświeconej pierwszym własnym konstrukcjom w branży kin XD.

Od tamtej pory moje zdanie było wielokrotnie cytowane przez innych dostawców wyposażenia kin XD. Wraz z nowymi pomysłami i rozwojem techniki, producenci podnosili wymiar "nD" chcąc górować nad konkurencją. Nie zmienił się jednak jego sens i cały czas jest aktualne. Różnią się jednak pomiędzy sobą konstrukcje producentów, a tym samym zmienia się jakość produktu i stopień osiągnięcia ideału do którego dążę, opisanego moim pierwszym zdaniem.

Przez ponad 13 lat praktyki kinowej, spotkałem się z różnymi konstrukcjami. Prowadziłem własne obserwacje, mające na celu stwierdzić wpływ technologii projekcji filmów na wrażenia widzów. Byłem największym polskim dostawcą technologii XD. Przez kilka lat przetestowałem własne konstrukcje:

  • Fotele poruszane na 2 siłownikach pneumatycznych, moduły 2 miejscowe [rok 2004].

  • Fotele poruszane na 4 siłownikach pneumatycznych, moduły 4 miejscowe [rok 2005].

  • Rzędy poruszane na 4 siłownikach pneumatycznych miechowych, moduły 7 miejscowe [rok 2007].

  • Platformy poruszane na 4 siłownikach pneumatycznych miechowych, platformy 25 miejsc [rok 2009].

  • Moduły 4-ro miejscowe poruszane na siłownikach elektrycznych [rok 2011].

Brałem udział przy kolejnych konstrukcjach. Miałem okazję również zapoznać się z technologią zagraniczną:

  • Platformy poruszane na siłownikach hydraulicznych, obecnie dostarczane przez chińskich producentów, zalewające rynek.

  • Moduły 4-miejscowe poruszane na 3 siłownikach pneumatycznych.

Wprowadzenie widza w akcję filmu, polega na dobrej synchronizacji ruchu foteli z obrazem wyświetlanym na kinowym ekranie. W pewnej chwili dochodzi do zaburzenia poczucia rzeczywistości i widz ma wrażenie jakby przeniósł się do nierealnego świata, który staje się jego nową rzeczywistością. Zadanie nie jest łatwe do wykonania, wymaga również projekcji filmu, który powstał z myślą o kinie XD, aczkolwiek do każdego filmu jestem w stanie stworzyć ścieżkę efektową. W tym miejscu pojawiają się rozbieżności w technologii i zmienia się jakość produktu.

Platforma na siłownikach pneumatycznych

  • Platforma wykonana na 4 pneumatycznych siłownikach lub miechach.

Zalety:

  • Stosunkowo niska cena w stosunku do innych rozwiązań.

  • Konstrukcja dobrze akceptowana przez małe dzieci, czyli dobra dla rodzin.

  • Konstrukcja umożliwiająca projekcję filmów dla osób niepełnosprawnych.

  • Możliwość montażu w większości obiektów, mimo poruszania dużej masy małe dynamiczne siły oddziaływania na podłogę, wynikające z małej amplitudy ruchu.

Wady:

  • Bardzo słabe możliwości synchronizacji z filmem, głównie stwarzające problemy przy filmach z powolną akcją albo z symulacją lotu, wyścigu.

  • Spore zapotrzebowania na energię elektryczną (duża sprężarka pneumatyczna).

  • Fatalne ruchy, przy filmach z powolną akcją praktycznie nie wyczuwalne.

  • Platforma tylko do bardzo dynamicznych filmów akcji, konieczność nadrabiania jakości doznań efektami zewnętrznymi (wiatr, deszcz, wibracje itp.).

  • Całkowity brak możliwości regulacji prędkości pracy platformy.

  • Duża zależność pracy platformy od obciążenia (ilości widzów) a tym samym zmieniająca się jakość efektów ruchowych, czyli jakość synchronizacji.

  • Spory hałas wynikający z pracy pneumatyki

  • Kłopotliwy montaż, wynikający z gabarytów platformy.

Prototyp wykonany w roku 2006. Poruszany na czterech siłownikach pneumatycznych, uzyskiwał 3 stopnie swobody (3DOF). Niestety, szarpane gwałtowne ruchy całkowicie dyskwalifikują tego typu konstrukcje na obecnym rynku, są jeszcze dostarczane przez chińskich i włoskich producentów.

Platforma na hydraulice

  • Konstrukcja aktualnie dominująca na rynku, wynikająca z chińskiej produkcji. Platformy najczęściej do 12 miejsc, aczkolwiek istnieje możliwość budowy dużych platform. Platformy poruszane na siłownikach hydraulicznych o dużym skoku.

Zalety:

  • Platforma idealna do ekstremalnych doznań. W żadnej innej technice nie dostaniemy tak dużej dawki adrenaliny (niestety, przy długich projekcjach może być męcząca dla widzów).

Wady:

  • Spora zależność ruchu od obciążenia platformy (ilości widzów).

  • "Szarpane ruchy" – trudność płynnego sterowania tak dużej masy.

  • Gorsze doznania osób siedzących na środku platformy. Pomimo faktu iż platforma posiada wszystkie stopnie swobody, nie ma podparcia w żadnym punkcie, pamiętać musimy o pojawiającym się "względnym punkcie podparcia" wynikającym ze scenariusza filmu. Wyobraźmy sobie statek bujający się na falach, przechyla się on w lewo i w prawo. Stanem początkowym jest poziome ustawienie platformy w pozycji górnej. W momencie przechyłów w lewo i w prawo, osoby siedzące w pobliżu środka platformy pozostają praktycznie w stanie bezruchu, osoby po bokach lecą w dół i w górę. Podobnie przy ruchach tył-przód. Zadaniem kina XD jest wprowadzenie wszystkich widzów w akcje filmu i przekazanie im jednakowych doznań.

  • Ze względu na dużą amplitudę ruchu, mocne doznania nie zalecane dla osób niepełnosprawnych.

  • Silne dynamiczne siły działające na podłogę. Konieczność mocowania do stropu, pojawiają się siły wyrywające.

  • Konieczność montażu całej konstrukcji w obiekcie. Długi czas montażu, konieczność zapewnienia odpowiednich przejść, umożliwiających wniesienie konstrukcji.

  • Konieczność zastosowania bardzo dużych sprężarek hydraulicznych, zapewniających odpowiednią ilość i ciśnienie oleju.

  • Konieczność zawieszenia ekranu na dużej wysokości. Najwygodniej ogląda się film trzymając głowę poziomo lub trochę w dół. W przypadku platform hydraulicznych, ekran musi być zawieszony dość wysoko. W momencie przechyłu platformy do tyłu, ostatnie rzędy tracą kontakt wzrokowy z ekranem (opadają), pierwszy rząd idzie do góry. Po przechyleniu platformy do przodu, pierwsze rzędy opadają znacząco poniżej ekranu i widzowie muszą trzymać głowy mocno do góry.

Eksploatowałem dwie tego typu platformy przez ostatnie 3 lata (2 platformy po 9 miejsc każda). Największą trudność sprawiało przygotowanie ścieżek efektowych. Platformy dobrze spisują się przy filmach dynamicznych z jednostajną "prędkością akcji filmu". Duży problem występuje przy tworzeniu ścieżek efektowych do bajek dla najmłodszych widzów, gdzie akcja jest wolna. Hydraulika jest "twarda", jest to najpoważniejsza wada większości konstrukcji, opartych na hydraulice i pneumatyce (z pominięciem siłowników miechowych).

Platforma pracująca na siłownikach hydraulicznych. Uzyskuje sześć stopni swobody.

"Twardość" oznacza w tym wypadku efekt, który staram się wyeliminować do maksimum, potocznie zwany "szarpanymi ruchami". W momencie zmiany kierunku ruchu, zatrzymania albo rozpoczęcia ruchu, pojawiają się nienaturalne i bardzo nieprzyjemne dla widza szarpnięcia. Szarpnięcie nie jest efektem naturalnym, i wywołuje przestraszenie widza.

W niektórych filmach jest to oczekiwany dobry efekt, niemniej jednak w większości filmów występuje dość rzadko. Jest również niekorzystny dla najmłodszych, którzy po prostu boją się, nie są w stanie wytrzymać do końca filmu. Tu muszę zwrócić uwagę na kolejny problem, opuszczenie sali projekcyjnej przez widza. W przypadku platform pneumatycznych mojej konstrukcji, jak również foteli elektrycznych, nie ma konieczności zatrzymywania filmu. Osoba która źle się poczuła lub przestraszone dziecko, w każdej chwili może zejść z fotela i opuścić salę projekcyjną. W przypadku platform hydraulicznych o dużej amplitudzie ruchu, zejście z rozbujanej platformy może być trudne a nawet niebezpieczne. Obsługa kina musi mieć ciągły monitoring i w odpowiedniej chwili zatrzymać pracę urządzenia. W tym miejscu należy mi się zarzut, "a dlaczego nie zrobić małej amplitudy ruchu platformy na siłownikach hydraulicznych?". Oczywiście można, tylko po co? Zastosowanie hydrauliki ma sens przy projekcjach dynamicznych i zapewnieniu widzowi ekstremalnych wrażeń. Inaczej lepiej zastosować prostszą pneumatykę, albo bardziej zawansowaną technologicznie elektrykę.
W przypadku dużych sal projekcyjnych zalecałbym zastosowanie platform nie większych niż 25 miejsc. Jest możliwość ustawienia platform obok siebie. Wykonanie takich platform jest możliwe, na pewno bardzo czasochłonne ze względu na konieczność wykonania odpowiednich obliczeń i projektów. Nie jest to produkt powielany, ale wykonywany na jednorazowe zlecenie. Kłopotliwe jest również wprowadzenie efektów XD (wiatr, woda, zapachy) do foteli, ze względu na dość dużą amplitudę ruchu platformy.

Fotele na siłownikach elektrycznych

  • Konstrukcja foteli na siłownikach elektrycznych. Uważam tę konstrukcję za najlepszą z jaką miałem do czynienia.

Zalety:

  • Płynne ruchy. Pełna możliwość uzyskania dowolnej prędkości ruchu.

  • Możliwość synchronizacji obrazu z akcjami zarówno powolnymi jak również bardzo dynamicznymi.

  • Brak uzależnienia prędkości pracy od obciążenia (ilości widzów) a tym samym, idealna powtarzalność doznań na wszystkich fotelach.

  • Możliwość stworzenia scenariuszy efektowych pracy foteli, dla najmłodszych widzów. Idealna synchronizacja z wolnie toczącą się akcją filmu.

  • Moduły przygotowane do montażu w dowolnym miejscu, łatwe do wniesienia i instalacji.

  • Minimalne oddziaływanie sił dynamicznych na podłogę.

  • Brak ograniczenia ilości foteli na sali kinowej.

Wady:

  • Nieduży aczkolwiek występujący hałas, podczas pracy napędów elektrycznych.

Fotele elektryczne nie mają  ograniczeń, jeśli chodzi o tematykę filmów wyświetlanych w kinie. Ich wprowadzenie było konieczne ze względu na zapotrzebowanie rynku.

Po raz pierwszy zastosowaliśmy to rozwiązanie w mobilnej kapsule 5D, wykonanej dla Regionalnej Organizacji Turystycznej województwa świętokrzyskiego. Kapsuła promuje region świętokrzyski na targach w całej Europie. Filmy wyświetlane w kapsule mają charakter dokumentalny, pokazują atrakcje województwa, w sposób bardzo statyczny. Dyskwalifikuje to całkowicie platformy pneumatyczne czy hydrauliczne. W ich przypadku ilość efektów musiała by zostać ograniczona o około 80%. Atrakcyjność kapsuły byłaby pod znakiem zapytania. W kapsule po raz pierwszy wprowadziłem technikę, którą nazwałem "okiem XD". Polega ona na synchronizacji foteli z ruchem kamery operatora kręcącego film. Powstaje bardzo przyjemny efekt zmiany kąta widzenia i podążania za "wzrokiem operatora". Dzięki tej technice wzbogaciłem film o efekty niedostępne dla platform.

Fotele pracujące na 2 siłownikach elektrycznych z jednym punktem podparcia.

Ostatnie fotele w tej technologii zainstalowano w Kinie6D Ostrów Wielkopolski.
W roku 2016 produkcja zakończona.

OPROGRAMOWANIE

Tesseract VideoServer

 

VideoServer 5D

W 2007 roku napisałem oprogramowanie VideoServer 5D. Umożliwia ono bardzo dokładną synchronizację ścieżki filmowej, z wytwornicami efektów i ruchomymi fotelami zainstalowanymi na sali projekcyjnej. Edycja skryptu jest bardzo prosta i intuicyjna. Oprogramowanie umożliwia sterowanie urządzeń:

  • Fotele pneumatyczne, hydrauliczne, elektryczne 2DOF do 6DOF.

  • Powietrze na twarz z zagłówków foteli.

  • Woda na twarz z zagłówków foteli.

  • Efekt łaskotania nóg.

  • Wibracje wbudowane w fotele.

  • Błyskawice.

  • Efekt dymu.

  • Efekt śniegu.

  • Efekt baniek mydlanych.

  • Efekt deszczu.

  • Wiatr lewy i wiatr prawy przez salę projekcyjną.

  • 15 swobodnie programowanych efektów np. dystrybucja zapachów.

Elementem wykonawczym jest sterownik PLC. Czas przesyłu nastawy od programu do układu sterowania jest mniejszy od 20ms, co daje możliwości synchronizacji efektó do jednej klatki.

Do dnia dzisiejszego oprogramowanie zainstalowano w przeszło 30-stu salach kinowych.

VideoServer 5D
współpracujący z serwerem kina cyfrowego zgodnego z dyrektywą DCI

Kino cyfrowe w Niecieczy wyposażono w sprzęt do projekcji zgodny z dyrektywą DCI (dla kin cyfrowych). Projektor BARCO i Server GDC zsynchronizowaliśmy sygnałem SMPTE Time Code dostępnym na wyjściu media bloku GDC. Daje to możliwość wykorzystania technologii małych kin 5D, na dużych salach kinowych, a co za tym idzie, projekcji filmów pełnometrażowych w technologii 5D.
Pierwszy pokaz odbył się w roku 2014 filmem IronMan.

PROJEKCJE NA EKRANACH GIĘTYCH

01 Kino180°

 

2012 Kino180° Międzyzdroje

W roku 2012 rozpoczęliśmy prace nad projekcjami na ekranach giętych. Pierwsze kino powstało w 2012 roku w Międzyzdrojach. Wyposażone było w ekran 180 stopni o średnicy 12m. Projekcja z 3 par stereoskopowych rzutników, pasywna - liniowa. Filmy dostosowane do projekcji na ekranie giętym, wyświetlane z serwera dostarczonego przez producenta filmów. Firma MicroAutomatic dostarczyła szafę zasilająco - sterowniczą do dwóch platform na siłownikach hydraulicznych. Interfejsem komunikacyjnym do synchronizacji efektów był sygnał MIDI z wyjącia serwera.

02 Kino360° Świnoujście

 

2016 Kino z projekcją dookólną 360°, Świnoujście

Kino z projekcją dookólnoną 360°. Projekcja z 12-stu rzutników, 6 par stereoskopowych, ekran o średnicy 6m. VideoServer zbudowany w oparciu o jeden komputer klasy PC z oprogramowaniem do video-mappingu. Efekty: dym, bańki, wiatr, błyskawice, obrotowa platforma 12-stoma hokerami.

https://www.youtube.com/watch?v=-1RnkVtxG-w

03 Kino360° Ostrołęka

 

2016 Kino z projekcją dookólną 360°, Ostrołęka

Kino z projekcją dookólnoną 360° w Ostrołęce. Średnica ekranu 11 m. Projekcja z 12-stu rzutników, 6 par stereoskopowych, ekran o średnicy 11m. VideoServer zbudowany w oparciu o jeden komputer klasy PC z oprogramowaniem do video-mappingu. Efekty: dym, bańki, wiatr, błyskawice.

https://www.youtube.com/watch?v=479v6XFMU0Q

 

 

MicroAutomatic
02-255 Warszawa, ul. Krakowiaków 62
tel.: +48 888 50 24 24
e-mail:
info@microautomatic.com

 
Copyright © 2003 - 2024 MicroAutomatic

Ostatnia modyfikacja strony: 22.02.2024..